Κορωνοϊός, διατροφή και σπίτι

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να ελέγξουν τη διατροφή και το βάρος τους είναι οι ώρες που μένουν στο σπίτι. Πολλοί από αυτούς μου λένε ότι τα καταφέρνουν περίφημα όλη τη μέρα στη δουλειά αλλά τις βραδινές ώρες, όταν γυρνάνε στο σπίτι, είτε λόγω κούρασης, είτε λόγω βαρεμάρας, είτε λόγω άγχους, τρώνε αρκετά μεγάλες ποσότητες.

Αν ήθελε να σου κάνει κάποιος τη ζωή ακόμα πιο δύσκολη στο έλεγχο της διατροφής σου, θα σου έλεγε τα εξής: Μείνε σπίτι, φρόντισε να βαριέσαι πιο πολύ και κοίτα να αγχώνεσαι ακόμα περισσότερο.

Αν εσύ ήθελες να ακολουθήσεις αυτές τις οδηγίες θα έκανες το εξής: Θα σταματούσες τη δουλειά σου, θα ήσουν με τις πυτζάμες όλη τη μέρα στο σπίτι και θα έβλεπες την καταστροφή να έρχεται στην τηλεόραση…

Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι δεν θα έπαιρνες ποτέ μια τέτοια απόφαση, όμως δυστυχώς την πήρε η πανδημία του κορωνοϊού για εσένα. Το μεγάλο ερώτημα λοιπόν είναι το εξής: Και τώρα τι κάνουμε;

Μέσα σε όλη αυτή τη δυσκολία που αντιμετωπίζουμε, το μόνο ευχάριστο για εμάς, είναι ότι έχουμε άπλετο χρόνο για σκότωμα ή για… δημιουργικότητα! Είναι μια ευκαιρία να πάρουμε πολύτιμες πληροφορίες για τη διατροφική μας συμπεριφορά, τις οποίες στην πραγματική μας ζωή και στη δύσκολη μας καθημερινότητα, δεν είχαμε ποτέ τον χρόνο να αποστραγγίξουμε. Ας εκμεταλλευτούμε λοιπόν αυτή την ευκαιρία που μας δίνεται!

Αφού ξυπνήσεις το πρωί, αφιέρωσε μισή ώρα να σκεφτείς και να γράψεις σε ένα χαρτάκι όλα εκείνα που θέλεις να φας μέσα στη μέρα. Γράψε πως θέλεις να είναι το πρωινό σου, το μεσημεριανό σου και το βραδινό σου. Μην παραλείψεις στο ενδιάμεσο να προγραμματίσεις με την οικογένεια σου να φτιάξετε όλοι μαζί ένα κέικ, ένα γλυκό ή κάτι τέτοιο.

Στη συνέχεια, ξεκίνα να φτιάχνεις ένα προς ένα όλα τα φαγητά, τα σνακ και τα εδέσματα που έχεις σκοπό να καταναλώσεις μέσα στην ημέρα. Θυμήσου, ότι τα πράγματα στη διατροφή μας είναι εξαιρετικά απλά. Οι διατροφικές συστάσεις που ξέρουμε δεν τροποποιούνται λόγω κορωνοϊού. Χρειάζεται να συμπεριλάβεις στη διατροφή σου φρέσκα φρούτα και λαχανικά εποχής, ανεπεξέργαστα δημητριακά, όσπρια, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο, γαλακτοκομικά, άπαχη πρωτεΐνη και να ενυδατώνεσαι επαρκώς. Μέσα σε μια τέτοια διατροφή μπορεί να έχει τη θέση του και το γλυκό της αρεσκείας σου.

Με βάση λοιπόν τα πιο πάνω ετοίμασε όλα τα γεύματα και μικρογεύματα της ημέρας και τοποθέτησε τα κατά σειρά στον πάγκο της κουζίνας σου διαχωρίζοντας τα με καρτελάκια αναγράφοντας ποια από τα γεύματα σου είναι για μεσημέρι, βράδυ, ενδιάμεσα κλπ.  Παράλληλα, γράψε στο καρτελάκι και τις ώρες που διαχωρίζονται τα γεύματα μεταξύ τους.  Μ’ αυτό τον τρόπο πετυχαίνεις τα εξής:

  • βρήκες να ασχολείσαι με κάτι δημιουργικό για τις πρώτες ώρες της ημέρας
  • σταματάς να ασχολείσαι και να αναρωτιέσαι τι θα φας μέσα στη μέρα
  • έβαλες ένα τέλος στο τσιμπολόγημα
  • για πρώτη φορά στη ζωή σου βλέπεις στην πράξη μπροστά στον πάγκο της κουζίνας σου όλα όσα καταναλώνεις σε μια μέρα. Βλέπεις ζωντανά μπροστά σου το είδος του φαγητού που επιλέγεις και τις ποσότητες που καταναλώνεις
  • ο προγραμματισμός, το ξεκάθαρο πλάνο και η προετοιμασία των γευμάτων αυξάνει πολύ τις πιθανότητες να σε κρατήσουν στις ράγες μιας επιθυμητής διατροφής

Τι μπορείς να μάθεις για σένα και σε ποια ερωτήματα μπορείς να λάβεις απαντήσεις μέσα από  αυτή τη διαδικασία;

  • Πόσο κοντά είναι η διατροφικές σου επιλογές στη διατροφική πυραμίδα; Τι βλέπεις περισσότερο στα πιάτα σου; Υδατάνθρακες, λίπη ή πρωτεΐνες;
  • Πως σου φάνηκαν οι ποσότητες στο μάτι όταν όλα αυτά τα είδες στον πάγκο σου; Πολλές ή λίγες;
  • Πως σου φάνηκαν οι ποσότητες στο στομάχι αφού τελείωσε η μέρα; Αρκετές ή πεινούσες;

Ίσως τελικά αυτός ο αναγκαίος περιορισμός αποτελέσει τον καλύτερο τρόπο για να φροντίσουμε το σώμα μας και να πάρουμε τέτοιες πληροφορίες για τη διατροφή μας, που η τρέλα, το άγχος, το τρέξιμο και ο πυρετός της καθημερινότητας δεν μας άφησαν ποτέ να παρατηρήσουμε.

Menu